Bra att veta

Att bo i bostadsrätt
När man bor i en bostadsrätt är man medlem i en ekonomisk förening. Det är föreningen som äger fastigheten och som medlem har du nyttjanderätt till din lägenhet.

Alla andra medlemmar har samma ansvar för föreningen. Den enskilde medlemmen ansvarar för underhåll och reparationer inne i den egna lägenheten (detta ansvar bestäms i föreningens stadgar och i bostads-rättslagen). Föreningens ansvar omfattar skötsel, underhåll och reparationer av fastighetens yttre samt gemensamma utrymmen o dyl.

Med detta som bakgrund får man dock som medlem inte göra större/väsentliga förändringar av lägenheten (ombyggnation) utan tillstånd från styrelsen. Det kan gälla t.ex. badrums- eller köksrenovering. Det är inte heller tillåtet att riva eller flytta väggar eller göra andra mer ingripande förändringar utan tillstånd. Detta är mycket viktigt för att undvika skador på fastigheten samt för dokumentation, men främst också då ansvarfördelningen måste klargöras ifall skador eller andra problem uppstår i samband med detta. Det är viktigt att arbetet blir fackmannamässigt utfört och att fastigheten inte äventyras.

Som medlem kan du påverka föreningen och således ditt boende. De tillfällen som finns för detta är: Vid årsstämman som är föreningens högsta beslutande organ, som styrelseledamot eller genom att lämna in synpunkter och förslag till styrelsen, som den sedan tar ställning till.

Är du intresserad av styrelsearbetet, tveka inte att ta kontakt med valberedningen!

Sopsortering och återvinningsstationer

Då föreningen dessvärre inte har någon container för grovsopor vill vi därför tipsa om att grovsopor slängs vid återvinningsstationer, tex återvinningscentralen i Östberga. Glas-, papper-, och plaståtervinning finns det containers för längre upp på Västertorpsvägen, i höjd med Västertorpsskolan precis innan du svänger höger mot Västertorps Centrum.

Grillning
På balkongerna och den egna uteplatsen är det bara tillåtet att använda elgrill. Vanlig kolgrill är tillåtet att använda på gården om den placeras en bra bit från fastigheten och självklart så att andra boende inte störs. Tidigare år har flera ställt grillen vid muren/den lilla trappan vid förrådshuset, vilket kan vara ett tips. Självklart ska vårt sunda förnuft plockas fram och användas, så vänligen undvik gärna att elda upp fastigheten eller förrådshuset. Grillspetten kommer med största sannolikhet smaka alldeles utmärkt och underbart även utan att en större eldsvåda uppstår… Smaklig måltid!

Namnskyltar
Till er som har sambos och önskar namnskyltar för er respektive, vänligen kontakta styrelsen ang detta genom att lägga en lapp i föreningens blåa brevlåda i port nr 4.

Nycklar
Om ni önskar extranycklar vänligen kontakta styrelsen för godkännande och vidare kontakt med vår låssmed.