Om Västertorp och fastighetens närområde

Föreningens fastighet är belägen på Västerstorpsvägen 2-6 i Västertorp, Hägersten.

Västertorp är en stadsdel i Söderort som ingår i Hägersten-Liljeholmens stadsdelsområde. Västertorp gränsar till Fruängen, Hägerstensåsen, Mälarhöjden och Hägersten. Området är mycket populärt då det ligger nära Mälaren och många fina grönområden.

Tunnelbanestationen som ligger närmast föreningens fastighet är Hägerstenåsen, härifrån når man T-centralen på ca 15min. Bredvid fastigheten ligger Västertorps sim- och idrottshall där det utöver simbassäng även finns gym. En kort promenad iväg finns också Hägerstens utomhusbad samt Västertorps centrum med bra serviceutbud och flertalet butiker.

Den första stadsplanen för området upprättades 1947 och började bebyggas 1949-1952. Stadsdelen bildades 1948 genom utbrytning från Västberga, Hägersten och Mälarhöjden. Västertorp var den första stadsdelen i Stockholms stad som fick planskilda gångvägar. De flesta gatorna fick namn som anknyter till vintersport.

Västertorp har Stockholms största bestånd av skulpturer inkorporerade i stadsmiljön och blir därmed Stockholms största utomhusutställning. Det finns drygt 20 stycken i och omkring centrum, varav den mest kända förmodligen är "Gubben med geten" av Allan Runefelt, placerad vid början av centrum.

Källor: Wikipedia, Stockholms stad.